ätstörningar

Om jag utgår ifrån mig själv:

Jag har inga direkta erfarenheter om ätstörningar när jag utgår ifrån mig själv. Men har haft problem med matintaget en lång period nu men de är inte så att mina tankar går till min vikt eller nå utan jag har bara mått så dåligt psykist att jag fått svårt att äta pga illamående.

Jag får som ett illamående, de kommer oftast när något jobbigt har hänt. De gör så att jag inte kan äta. Har inte spytt något under tiden jag haft detta illamående men varje gång jag får den "attacken" så känns de som att jag ska spy rätt ut. Jag har valt att tagit kontakt med min läkare alldeles nyligen och jag ska fylla i lite enkäter sen ska jag tillbaka och förhoppningvis kommer jag få gå och prata med någon. Det tog lång tid för mig att ta de steget att gå till läkaren och verkligen sätta igång. Det som hjälpte mig var att gå till en vuxen som står familjen nära, hon såg till att jag ringde min läkare och att jag tog mig dit.


Ätstörningar:


Bild lånad ifrån: http://www.umo.se/

Ätstörningar är olika från person till person. Vissa äter i ensamhet, vissa äter när dom är med andra, vissa äter inte alls för att dom är rädda för att äta fel och vissa kräks. Ätstörning innebär att man stör kroppens naturliga signaler och processer. Det är väldigt viktigt att man får hjälp tidigt för att de inte ska behöva gå så långt för då kan de bli mycket svårare att behandla, speciellt om den med ätstörningen upplever att de är så man ska leva.

Med ätstörning så tror man att man ska nå till målet, alltså att man ska få den vikten och dom formerna och känna lycka över de. Men de kommer inte komma utan personen kommer fortsätta att känna sig arg, besviken, misslyckad och ful. Därför är de väldigt viktigt med att man får hjälp! Det kan också vara svårt för den med ätstörningar att veta om de och personen kanske döljer detta från omgivningen.

De är svårt att gå till någon i denna situation och de är en lång process att kunna känna sig glad och må bra igen men de finns hopp & tro och en framtid som säkert har något riktigt underbart planerat för oss alla.

Hoppas ni hittade något intressant och hjälpsamt i de jag skrev :) Tar gärna emot kritik på en acceptabel nivå!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0